În perioada 1 – 10 august 2016 am avut onoarea de a lua parte împreună cu încă 17 jucători (în afară de două jucătoare venite din China, ceilalţi jucători am fost fiecare din ţări diferite) şi profesori de Go din toată lumea la un training organizat de către Korean Amateur Baduk Association cu scopul promovării jocului de Go şi a culturii coreene. Evenimentul a fost sponsorizat de către Ministry of Culture-Sports and Tourism, Korea Sports Promotion Foundation şi Korean Olympic Committee.

De asemenea, în paralel cu evenimentul acesta, dar pentru o perioadă de două luni de zile, a avut loc şi un training pentru juniorii cu potenţial din Europa, America şi Australia (nu cred că au fost jucători din Asia prezenţi). Copiii care au participat la acest training aveau vârsta între aproximativ 10 şi 18 ani şi majoritatea erau din Rusia. Majoritatea evenimentelor pentru juniori au avut loc la KIBA (Kwonkapyong Baduk Academy) unde vin destul de des juniori străini să se antreneze, în special pe timpul verii. Costurile, dacă reţin bine, sunt în jur de 2000 euro pe lună pe persoană, care includ lecţii, cazare şi masă.

Pe parcursul celor 10 zile am avut parte de lecţii despre diferite aspecte legate de go (de la istorie până la modalităţi de a preda), am vizitat Korean Baduk Association, o şcoală de tip internat de go şi o fabrică unde se produc materiale de go. Am jucat într-o ligă între noi, cei prezenţi, am jucat fiecare un meci împotriva unui jucător profesionist din lotul Coreei, am jucat împotriva unor copii de la şcoala de go şi împotriva unor vestici care luau parte în programul pentru juniori menţionat mai sus.

Lecţiile au avut loc la Universitatea Myongji unde m-am întâlnit şi cu Petrică Oancea care în acest moment este masterand în cadrul departamentului de Baduk Studies. Pe lângă el mai sunt şi alţi jucători din Europa care au ales să urmeze cursurile acestei universităţi.

Go-ul în Coreea

La jumătatea secolului 20 go-ul nu era tocmai popular în Coreea de Sud: în anii ’40 go-ul avea doar 3.000 de fani (prin fani cred eu că profesorul s-a referit în mare la jucători activi şi inactivi, dar şi persoane care urmăresc constant ce se întâmplă în lumea go-ului). Tot în aceeaşi perioadă, Cho Nam-Chul, primul jucător profesionist coreean, a început să promoveze jocul în Coreea. Pentru aceasta a deschis un mic club de go şi a început să scrie cărţi de go. Datorită lui şi nu numai numărul fanilor jocului în Coreea a ajuns în anii 90 la aproximativ 7 milioane de persoane. Datorită creşterii interesului publicului au început să se creeze şi locuri de muncă în diferite domenii legate de go, unul dintre motivele care mai apoi a dus la înfiinţarea departamentului de Baduk Studies la Universitatea Myongji şi la creşterea interesului faţă de go din punct de vedere academic. Cei care termină programul de Baduk Studies sunt de regulă jucători destul de tari, o parte chiar profesionişti, care ajung apoi să fie instructori de go în Asia şi în afara Asiei, jurnalişti pentru revistele şi ziarele de go, prezentatori la posturile de televiziune dedicate go-ului, angajaţi ai Korea Baduk Association (Korean Amateur Baduk Association, Women Baduk Federation, Children Baduk Federation, University Baduk Federation, …), scriitori pe teme legate de go, etc.

În Coreea în fiecare an sunt promovaţi la nivel de profesionişti 17 jucători (începând cu acest an 4 jucătoare, înainte doar două pe an) în cadrul mai multor concursuri şi testări. Jucătoarele se califică separat, deci de regulă sunt cu aproximativ o piatră mai slabe decât băieţii. Pentru jucătorii din vest care vor să devină profesionişti în Coreea există un sistem separat şi rangul de 1p nu se acordă pe baza rezultatelor la concursurile de calificare, ci mai mult pe baza unui sistem onorific. În momentul acesta există două jucătoare din Europa care au devenit profesioniste în Coreea şi care locuiesc şi predau go acolo: Diana Koszegi din Ungaria şi Mariya Zakharchenko din Ucraina.

Miscellaneous: Toată familia lui Lee Sedol joacă go la nivel dan: tatăl său juca la nivel 5 dan, una dintre surori joacă la nivelul de 5 dan, un frate la nivelul 9p şi rangurile celorlalţi nu le mai reţin :-).

Lecţii de la un Baduk Artist

Unul dintre profesorii pe care i-am avut la cursuri şi care ne-a impresionat pe toţi are o poveste de viaţă specială şi un mod de a preda aparte. Nu îi mai reţin numele, dar jobul lui care apărea scris inclusiv pe name tag-ul lui era de „Baduk artist”. Încă de mic i-a plăcut foarte mult să joace go, dar părinţii lui nu au fost de acord cu asta, aşa că nu a putut să se dedice studiului. Deşi în acea perioadă era un jucător de aproximativ 1 dan, odată devenit adult s-a decis să se dedice cu totul go-ului, fapt pentru care a urmat cursurile universităţii Myongji şi a început să predea go. A ajuns să fie 9 dan pe Tygem şi să ţină cursuri (de regulă) pentru copii, cursuri total atipice, care implică muzică, video-uri, încurajarea continuă a jucătorilor prin aplauze şi complimente, metode care probabil funcţionează şi la adulţi. Interesant e că el se concentrează foarte mult pe ideea ca jucătorii să înveţe ce este empatia, respectul, introspecţia şi onestitatea, şi pur şi simplu să se bucure de jocul în sine, fără a căuta neapărat să facă performanţă: „Don’t study Baduk, enjoy it!”, iar greşelile sunt văzute de către el ca ceva constructiv. Şi din video-urile pe care ni le-a arătat chiar părea să funcţioneze metoda lui: copiii, fie ei introvertiţi sau extrovertiţi, participă la cursuri şi pentru aceasta profesorul foloseşte uneori şi diferite metode de recompensare: stickere, ciocolată, etc. Pentru el Baduk education e de multe ori un show, iar una din regulile după care se ghidează este următoare: „when I smile, the students smile; when I am happy, the students are happy; when I love baduk, the students love baduk”, iar cerinţa principală pe care o are de la elevii lui este să nu îi rănească în vreun fel pe ceilalţi.

Printre celelalte idei pe care se bazează interacţiunea dintre el şi elevii săi se numără: „Try to play new moves”, „Break the pattern”, „Play baduk as you want” (=imaginative power), „Don’t despise your partner when you win, don’t be angry when you lose & take care of the loser and listen to his story at the game review” (=consideration), „After playing baduk, praise each other” & „Respect all baduk players, not only the master, but also the beginners” (=respect), „Reflect on your moves and attitude during the baduk review” (=introspection), „Have your own baduk style” (=originality), „Play your baduk game until the end” & „Dont be absent from the baduk classes” & „Arrange your board and stones after the class” (=responsibility). Poate că aceste lucruri par să fie de la sine înţelese, dar uneori ele trebuie şi conşientizate.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Fabrica de echipamente de go 6 brothers

SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES

13882382_10154271508554892_5926044720940197329_n 13895511_10154271503684892_3975773500789170255_n 13895554_10154271507209892_3800601501237188538_n 13900076_10154271510174892_3125866484698918872_nPer ansamblu pot să spun că evenimentul a fost unul foarte reuşit şi că sunt foarte recunoascătoare că am avut ocazia să iau parte la el. În următoarea perioadă o să mai scriu scurte articole despre diferite teme pe care le-am abordat în perioada trainingului.

Miscellaneous 2: La întoarcere m-am întâlnit întâmplător cu Ionuţ şi dl Viorel Arşinoaia care tocmai se întorceau de la Campionatul Mondial pentru Juniori :-).